×
GEODETA KLASYFIKACJA GRUNTÓW MAPY TYCZENIA WZNOWIENIA PODZIAŁY ROZGRANICZENIA KONTAKT
          +48 666 891 610                 geo.glob@o2.pl
telefon geodeta mail geodeta
Geodeta Wola Mysłowska
Geodeta Mysłów

Gleboznawcza klasyfikacja gruntów


Nasza oferta obejmuje usługi związane z gleboznawczą klasyfikacją gruntów. Posiadamy Świadectwo Instytutu Uprawy Nawożenia i Gleboznawstwa - Państwowy Instytut Badawczy w Puławach w zakresie gleboznawczej klasyfikacji gruntów i kartografii gleb.

Gleboznawcza klasyfikacja gruntów jest podstawowym źródłem danych o glebach. Odpowiedzialni są za nią starostwie, którzy gromadzą te dane, tworząc ewidencję gruntów. Informacje o klasach gruntu na działkach możemy sprawdzić w wypisie i wyrysie z ewidencji gruntów i budynków. Dokument uzyskamy w starostwie powiatowym lub urzędzie miasta właściwym dla położenia działki.

Dane zawarte w tej ewidencji są niezwykle ważne, na ich podstawie odbywają się prace związane między innymi z planowaniem przestrzennym, wymiarem podatków, oznaczeniem nieruchomości w księgach wieczystych, gospodarką nieruchomościami oraz ewidencją gospodarstw rolnych. Od tego jak rzetelne są te dane zależy stawka podatku rolnego, należność i opłata roczna z tytułu wyłączenia gruntów z produkcji rolnej lub leśnej czy prawidłowe jest przeznaczenie gruntów rolnych na cele nierolnicze i nieleśne. Właściwe sklasyfikowanie gruntów ma olbrzymie znaczenie.

Klasyfikacja gruntów – w jakim celu?

Z czasem właściwości gruntów ulegają zmianie. Najczęściej wskutek działalności człowieka tracą one właściwości agrarne, a co za tym idzie - nie spełniają swej roli - ale mogą spełniać inną rolę. Jeżeli wokół danej działki powstają nowe inwestycje, trudno jest utrzymać najwyższą klasę gruntu, jeśli z uwagi na okoliczne tereny mogą stać się nieużytkiem. Nie zawsze potrzeba ingerencji człowieka, aby spadła klasa gleby. Przywrócenie ugorów oraz odłogów do ponownego użytkowania wiąże się z wieloma czynnościami, które trzeba wykonać aby móc użytkować ziemię. Ponowna klasyfikacja gruntów wskaże kierunek jaka jest prawdziwa klasa gruntu oraz przydatność rolniczą gleby.

Bardzo ważna jest klasa gruntów na obszarach, gdzie brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, a realizacja inwestycji jest możliwa w oparciu o decyzję o warunkach zabudowy (WZ).

Klasyfikacja gruntów – kiedy i kto przeprowadza?

Zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 12 września 2012 r. w sprawie gleboznawczej klasyfikacji gruntów:

Klasyfikacja gruntów przeprowadzana jest przez starostę z urzędu

1) na gruntach, które nie zostały dotychczas sklasyfikowane;
2) na gruntach zmeliorowanych – po upływie 3 lat od wykonania urządzeń melioracji wodnych;
3) na gruntach objętych postępowaniem scaleniowym;
4) na gruntach, na których starosta zarządził przeprowadzenie modernizacji ewidencji gruntów i budynków albo okresowej weryfikacji danych ewidencyjnych – w przypadku zmiany użytków gruntowych na gruntach podlegających klasyfikacji;
5) po wystąpieniu klęski żywiołowej powodującej zmiany środowiska glebowego;
6) po zalesieniu gruntów na podstawie przepisów o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich ze środków pochodzących z Sekcji Gwarancji Europejskiego Funduszu Orientacji i Gwarancji Rolnej lub na podstawie przepisów o wspieraniu obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Klasyfikacja gruntów przeprowadzana jest przez starostę na wniosek właściciela

Na wniosek właściciela gruntów podlegających klasyfikacji albo innego władającego takimi gruntami wykazanego w ewidencji gruntów i budynków.

Jeżeli chcesz zmienić klasę gruntu:Gleboznawcza klasyfikacja gruntów

Przed złożeniem wniosku do starosty, warto dokonać wstępnej analizy dokumentacji. Klasyfikator wykona analizę dokumentów, wykona wizję w terenie, wykona tzw. odkrywki w celu wstępnego badania gleby, oceni, czy nastąpiły inne przesłanki, które wpłyną na dalszą klasyfikację gruntów.

Pierwszym krokiem przy procedurze gleboznawczej klasyfikacji gruntów jest złożenie stosownego wniosku do starosty. To starostwa są odpowiedzialne za gleboznawczą klasyfikację gruntów na swoim terenie. Warto we wniosku zawrzeć uzasadnienie przeprowadzenia ponownej klasyfikacji gruntów. We wniosku często należy wpisać dane klasyfikatora, którego starosta upoważni do przeprowadzenia czynności gleboznawczej klasyfikacji gruntów.


Klasyfikacja gruntów obejmuje:

klasyfikacja gruntów

1) analizę niezbędnych materiałów stanowiący państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny,
2) przeprowadzenie czynności klasyfikacyjnych w terenie,
3) sporządzenie projektu ustalenia klasyfikacji w terenie,
4) rozpatrzenie zastrzeżeń do projektu klasyfikacji,
5) wydanie decyzji o ustaleniu klasyfikacji.

Trzy pierwsze etapy wykonuje upoważniony przez starostę klasyfikator.

Czynności, które przeprowadza klasyfikator w terenie obejmują:

1) sporządzenie opisu fizjograficznego,
2) ustalenie zasięgu gruntów podlegających klasyfikacji,
3) badanie profili glebowych,
4) ustalenie zbiorowisk roślinnych na łąkach i pastwiskach, ustalenie typu siedliskowego lasu, ustalenie rodzaju i gęstości zadrzewień i zakrzewień gruntów zadrzewionych i zakrzewionych,
5) zaliczenie gruntów do odpowiedniego typu, rodzaju i gatunku gleby, rodzaju użytku gruntowego oraz klasy bonitacyjnej,
6) ustalenie zasięgu konturów typów gleb oraz klas bonitacyjnych.

Do przeprowadzenia badania gleby klasyfikator wykonujemy odkrywki glebowe na terenach rolnych, na łąkach i pastwiskach na głębokości 1,5 m. Natomiast na terenach leśnych na głębokości 2,0 m.

Czynności klasyfikacyjne w terenie przeprowadza klasyfikator w obecności właścicieli.

Po przeprowadzeniu czynności klasyfikacyjnych w terenie klasyfikator wraz z geodetą uprawnionym sporządza operat, który ewidencjonowany jest w Powiatowym Ośrodku Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej (PODGiK), klasyfikator opracowuje projekt ustalenia klasyfikacji, który obejmuje mapę klasyfikacji oraz protokół z klasyfikacji. Projekt ustalenia klasyfikacji jest bardzo ważnym dokumentem, na jego podstawie starostwa wydaje decyzję administracyjną.

W przypadku gdy klasyfikacja gruntów przeprowadzana jest z urzędu starosta zawiadamia właścicieli o miejscu i terminie wyłożenie na okres 14 dni do publicznego wglądu projektu ustalenia klasyfikacji, na co najmniej 14 dni przed terminem.

W przypadku gdy klasyfikacja gruntów przeprowadzana jest na wniosek właściciela starosta zawiadamia właściciela o możliwości zgłaszania zastrzeżeń do projektu ustalenia klasyfikacji. Zastrzeżenie do projektu ustalenia klasyfikacji mogą być zgłaszane w trakcie wyłożenie projektu ustalenia klasyfikacji kiedy klasyfikacja jest przeprowadzana z urzędu, lub w ciągu 14 dni od dnia zawiadomienia, kiedy klasyfikacja przeprowadzana jest na wniosek właściciela.

Postępowanie w sprawie ustalenia klasyfikacji gruntów zostaje zakończona decyzją administracyjną.

Zapraszamy do kontaktu, odpowiemy na wszelkie pytania.

Głównym obszarem działania GEO-GLOB są województwa mazowieckie i lubelskie, ale posiadamy możliwość wykonania prac również na terenie innych województw.


Klasyfikator

Przeprowadzamy badanie profil glebowy w terenie, sporządzamy opisy fizjograficzne oraz ustalamy zasięg gruntów podlegających klasyfikacji, zasięg konturów typów gleb oraz klasy bonitacyjne.
➲ KLASYFIKACJA GRUNTÓW

Polityka Prywatności

Strona geodetaglob.pl Geodeta Łuków, korzysta z technologii plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies naszej firmy. W każdej chwili możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies zmieniając ustawienia twojej przeglądarki.

Kontakt

GEO-GLOB Usługi Geodezyjne
Klasyfikacja Gruntów
Mysłów 105
21-426 Wola Mysłowska

☎ +48 666 891 610

✉ geo.glob@o2.pl

Copyright © 2024 GEO-GLOB Usługi Geodezyjne | Klasyfikacja Gruntów. All right reserved!